Planowanie to bazowy filar (obok rachunkowości i sprawozdawczości) prowadzenia skutecznej, efektywnej, rzetelnej, ale i oszczędnej gospodarki finansowej w sektorze publicznym, tak w ujęciu makro (budżet jednostki samorządu terytorialnego), jak i w ujęciu mikro, tj. w odniesieniu np. do samorządowych jednostek budżetowych, czyli przedszkoli.
Istnieje więc potrzeba i konieczność podejmowania ze szczególną rozwagą i refleksją oraz należytą starannością wszelkich działań odnośnie do budżetu państwa, w tym tych przygotowywanych na szczeblach jednostek sektora finansów publicznych, a więc i przedszkola. Warto uświadomić sobie fakt, iż planowanie to system dynamiczny, nad którym prace trwają cały rok. Niezbędny wydaje się zabieg uporządkowania całości procesu etapami: faza przygotowania materiałów planistycznych, zatwierdzanie planu przez kierownika jednostki, zmiana planu. Procedurę planowania winno rozważać się na wszystkich szczeblach jej organizacji, w tym w odniesieniu do samorządowej jednostki budżetowej, czyli przedszkola. Złożoność procesu procedury budżetowej i jej strategiczny wymiar lokalny, regionalny stanowią o jej segmentacji chronologicznej oraz systematycznej. Zasadna jest więc strukturyzacja etapami: przygotowania projektu budżetu na rok następny, uchwalenia budżetu, wykonania budżetu, sprawozdawczości i kontroli wykonania budżetu. Każdy z rzeczonych elementów procesu budżetowego ma bezpośrednie konotacje i odnosi się, ale w różnym zakresie, do samorządowej jednostki budżetowej, czyli przedszkola. W każdej fazie rozważanego elementu rola organów...Chcesz zobaczyć więcej?
Dostęp do pełnej treści materiałów tylko z wykupionym planem. Dołącz do naszej społeczności już dziś!
Subskrybuj teraz